Handlekurv

Finn produkter
Produkt Pris Antall
 

Dobling i bruk av PT: Slik får du mest ut av treningen


cccccc

– Dette er det beste jeg gjør i løpet av uken. Jeg er helt avhengig, sier tobarnsmor og fastlege Hanna Øien fra Oslo.

Hun løfter 55 kilo i benkpress, mens hennes personlige trener Siv Gunnarsen (58) ved Sats Ullevaal stadion står bak og sikrer henne underveis.

– Kom igjen, du klarer fem repetisjoner til!

Hanna trener fast med Siv en gang i uken, og da er det kun tung styrketrening som gjelder.

TRENER FOR HELSEN: Hanna Øien gleder seg til hver gang hun skal trene med sin PT siv Gunnarsen. – Jeg visste ikke at jeg hadde anlegg for å trene styrke, sier hun. Foto: Hallgeir Vågenes
Les hele
Det startet for fire år siden, da hun var gravid med nummer to, og ville unngå bekkenløsning som hun slet med under det første svangerskapet.

– Nå må jeg holde meg på bena, tenkte jeg, og så fant jeg Siv.

Siden har hun bare fortsatt.

– Jeg har det morsomt på trening, og så gjør jeg ting jeg aldri ville prøvd på alene. Jeg hopper i trappen og løfter tungt. Egentlig hadde jeg vel ikke engang turt å være i styrkerommet uten PT-en, sier hun.

Hun trener også på gruppetimer to ganger i uken, og har prøvd perioder uten egen trener.

– Men det er så kjedelig. Og det er så vanskelig å få progresjon og er heller ikke så forpliktende. Dessuten er det så deilig å komme til dekket bord, sier hun.

Selv om hun trener for å bli sterkere, er det tanken på en god helse som er det viktigste for henne.

– Denne kroppen skal fungere lenge, sier Hanna Øien.

Les om gode råd for valg av PT, og hvordan du får mest ut av treningen lenger ned i artikkelen.

Ny forskning: Dette reduserer magefettet best
Norge på Europatoppen
Ferske tall fra Virke Trening viser at det er rundt 1100 treningssentre og en million medlemmer i Norge, noe som plasserer oss på Europatoppen. For første gang er det flere sentre som er med i kjeder enn det er frittstående. Bransjen omsetter for første gang for over fem milliarder kroner i året.

Man ser likevel en liten nedgang i antall medlemmer, men i stedet en vekst i omsetning per medlem.

VIRKE TRENING: Bransjedirektør Kjersti Oppen i Virke Trening forteller om en stor økning i bruk av personlig trener de tre siste årene, spesielt hos de store kjedene. Foto: Virke Trening
Les hele
– Her er det særlig verdt å merke seg økningen i PT-omsetning, som har gått kraftig opp de siste årene. Den utgjør en stadig større andel av den totale omsetningen. Fra høsten 2015 til høsten 2018 har den økt med rundt 50 prosent, sier Kjersti Oppen, bransjedirektør i Virke Trening. Rundt 400 av landets treningssentre er tilknyttet organisasjonen.

Samtidig er det verdt å merke seg nyansene i dette, ved at veksten i PT-omsetning er særlig sterk hos kjedene, men mer forsiktig hos de mindre aktørene.

Hun mener denne økningen viser at det er et stort behov blant mange som trener for kompetent oppfølging og veiledning.


les også (VG+)
Stor kåring: Dette er de fem beste diettene
– Vi opplever at folk blir mer og mer bevisste med tanke på kompetanse på alle områder av livet; jobb, fritid, trening og helse. Mange etterspør derfor hjelp og veiledning ved hjelp av en PT, som kan gjøre det lettere å etablere nye gode vaner, sikre god oppfølging, gi raskere resultater og gi økt motivasjon for aktivitet, sier hun.

Hun peker på at det også handler om å se og forstå ulike menneskers behov, og være en god motivator som tilrettelegger livsstilsendring gjennom variert og riktig trening.

Treningsekspertene: Slik trener du i 2018
Folkehelse i trening
Virke Trening er opptatt av folkehelsegevinsten som ligger at man får hjelp til å etablere gode vaner for aktivitet.

– Vi vet at oppfølging av PT over for eksempel en tremåneders periode, øker sannsynligheten for at man klarer å etablere dette som en ny fast vane. Kommer man over «den første kneika», og får god oppfølging, opplever man lettere fremgang, gleden og velværet over fysisk aktivitet, og det er lettere å fortsette – også på egen hånd, sier Oppen.

STERK: Hanna Øien er mest opptatt av å ta vare på helsen, men synes også det er gøy å merke at hun stadig blir sterkere. Her er hun i øvelsen benkpress sammen med PT Siv Gunnarsen. Foto: Hallgeir Vågenes
Les hele
Bransjen er også opptatt av å styrke og heve kompetansen for PT’ene gjennom en standard som anbefaler en ettårig utdanning, tilsvarende 60 studiepoeng.

Det finnes ingen eksakte beregninger på hvor mye penger vi bruker på PT, men ut fra tall på vekst de siste årene, anslår Oppen at summen ligger på rundt 550 millioner kroner i året.

Prisen på en time med personlig trener varierer fra ca. 420 kroner til 990 kroner, avhengig av utdanningsnivå, erfaring og senter.

Sosialantropolog og trendforsker Gunn-Helen Øye mener det å ha en personlig trener er «den nye normalen» i 2019.

– Tidligere var det kun noen få og litt sære som hadde det, men nå er det nesten litt rart om du ikke har det. Det har nok vært en stor smitteeffekt, i tillegg til at folk har råd til det, sier Øye.

I tillegg handler det om at vi ønsker å ta vare på helsen og å trene riktig.

– En PT blir også en personlig treningsvenn som alltid heier på deg, smiler og får det beste ut av deg. Og det er det verdt!

Fra utrent til veltrent på 7 uker
Viktig med mål
Siv Gunnarsen (58) har jobbet som personlig trener og kostholdsveileder i fem år. Hun tok utdanningen ved Active Education. I tillegg har hun en allsidig bakgrunn, som friidrettsutøver på landslagsnivå, og som trener i både friidrett og langrenn.

ULIKE KUNDER: PT Siv Gunnarsen forteller at det ikke finnes noen typisk kunde. Hun har kunder i alle aldre og med ulik bakgrunn. Her er hun sammen med Hanna Øien. Foto: Hallgeir Vågenes
Les hele
– Når jeg møter kunden første gang, er det viktig å se og forstå vedkommende.

Jeg stiller spørsmål for å avklare treningsbakgrunn, livssituasjon, skader og vondter, tid til trening og om kunden har konkrete mål.

Hun opplever at mange ikke har noe mål, men ønsker å komme «i bedre form», «stramme opp litt» eller hjelp til å endre livsstil. Men hennes erfaring er at mange synes det er motiverende med klare mål, både kortsiktige og langsiktige, som hun setter opp sammen med kunden.

Siv er også opptatt av at planen justeres etter endringer hos kunden i forbindelse med sykdom, skader, graviditet osv.

– Det finnes ingen typisk PT-kunde. Jeg har kunder fra 30–80 år, og med veldig ulik bakgrunn og mål med treningen. Fra tidligere toppidrettsutøvere, til damen på 80 år som ville begynne å trene styrke for første gang i sitt liv, forteller Siv.

Hennes mål er at kundene opplever at treningen gir positiv energi, treningsglede og gode treningsrutiner.

Slik topper du formen i skisesongen
Venter fortsatt økning
Sats er landets største treningskjede med 220.000 medlemmer og 75 sentre. De har nå 520 personlige trenere i sitt system, og har hatt en økning på 42 prosent på PT-timer de siste tre årene. I 2018 solgte de PT-timer for 250 millioner kroner.

PT-manager Atle Arntzen sier de forventer en fortsatt økning i årene som kommer.

– Jeg tror årsaken til økningen er at folk flest er mer bevisst på sin egen situasjon, og en erkjennelse av at man innimellom trenger profesjonell hjelp til å nå sine treningsmål. I tillegg er våre PT-er blitt dyktigere og mer skolerte.

MER SKOLERTE: PT-manager Atle Arntzen i Sats mener dagens PT- er er mer skolerte og har mer kunnskap om trening og kosthold. Foto: Sats
Les hele
Han sier den typiske PT-kunden er vanskelig å beskrive, fordi alle typer mennesker er kunder. Unge og gamle, nybegynnere og godt trente. Men det er en større andel av kvinner, med 65 prosent.

Arntzen mener folk bør være kritiske til hvilken PT de velger, ved å sjekke utdanning og bakgrunn, og også gjennomføre en prøvetime for å finne ut om man har god kjemi.

Produktsjef og PT-ansvarlig i Evo, Henning Holm, forteller om en økning på hele 97 prosent i bruk av PT i løpet av de tre siste årene.

Han mener trening på individnivå er blitt mer populært, samtidig som deltagelsen i idrettslag har stupt.

NESTEN DOBLING: Henning Holm, produktsjef og PT-ansvarlig i Evo forteller om en økning på 97 prosent i salget av PT-er på tre år. Foto: EVO
Les hele
– En PT ser det enkelte mennesket. Det er verdifullt i en travel hverdag. Kommunikasjon en til en er en mangelvare for mange i en verden full av skjermer. Derfor tror jeg mange setter pris på personlig trening som en pause fra hverdagen, hvor fokuset ligger på bare deg selv og dine behov, sier Holm.

PT-manager Jørn Stian Dahl i Stamina Helse forteller at de også ser den samme trenden. De satser enda mer på personlig trening i fremtiden, og er opptatt av å utvikle nye konsepter innenfor dette.

– Det er en økt aksept for å benytte PT, og det gjelder først og fremst i de store byene, påpeker han.

Treningen som styrker hjertet
Advarer: Bør ikke bli avhengig av PT
Trine Moholdt er forsker ved Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU, og jobber med forskning på hvordan trening kan være forebyggende og behandlende medisin ved ulike livsstilssykdommer.

Hun mener det å trene med en personlig trener kan være bra for mange, spesielt for dem som synes det er vanskelig å finne motivasjon for å trene, eller som er usikre på hva de bør og kan gjøre.

– Men slik jeg ser det, er trening og fysisk aktivitet noe som man skal fortsette med hele livet, så man bør ikke være avhengig av å ha en PT som sier hva du skal gjøre for at du skal være fysisk aktiv. Mange klarer fint å trene på egen hånd, sier hun.

HELE LIVET: Forsker Trine Moholdt ved NTNU mener det er positivt med PT, men at man ikke må bli avhengig av dette for å kunne trene og holde seg i form. Foto: NTNU
Les hele
Moholdt ser likevel ikke noe galt i at andre personer enn barn, ungdom og toppidrettsutøvere kan ha behov for coaching.

– Jeg tenker imidlertid at man etter hvert skal «løsrive» seg fra den personlige treneren, og ta mer ansvar for treningen sin selv. Hvis man skaper et avhengighetsforhold, har den personlige treneren etter min mening ikke gjort jobben sin godt nok, sier hun.

Toril gikk ned 50 kilo og fikk helsen tilbake
Utdanner nye PT-er
Beate S. Torset er emneansvarlig for Studieprogram personlig trener ved Norges idrettshøgskole (NIH). Her utdanner de nye PT-er, og det gjør også Akademiet for personlig trening, Active Education og enkelte andre læresteder.

Ved NIH kan man ta PT-utdanning både som del av en bachelor i fysisk aktivitet og helse og som en samlingsbasert årsenhet. De som begynner på utdanningen har ulik bakgrunn, og det er stor variasjon i alder. Noen er i begynnelsen av 20-årene, mens andre er godt etablerte voksne som ønsker å bytte beite.

ANSVARLIG FOR PT-STUDIET: Beate S. Torset er ansvarlig for Studieprogram personlig trener ved NIH. Hun har gode råd til hva man kan forvente av en PT, og til hvordan man kan få mest ut av treningen. Foto: NIH
Les hele
I PT-studiet formidles forskningsbasert kunnskap og ferdigheter i å planlegge, tilrettelegge og gjennomføre effektiv og tilpasset personlig trening for friske, voksne treningssentermedlemmer.

Man skal også kunne gi treningsanbefalinger for personer med overvekt og fedme, gravide og seniorer. I tillegg skal personlige trenere kunne gi enkle og faglig begrunnede råd om kosthold og ernæring.

Torset tror grunnen til økningen i interessen for PT er at stadig flere forstår betydningen av fysisk aktivitet for god helse.

– Ellers går vel utviklingen hånd i hånd med at det er flere PT-er tilgjengelig på sentrene. Dette gir mer synlighet og vekker nysgjerrighet, og flere ønsker å prøve. Treningssentrene ser også personlig trening som et viktig bidrag for å tjene penger, sier Torset.

Hun tror også at noe av populariteten kan tilskrives økt oppmerksomhet i sosiale medier og i mediene.

– Men for å balansere det litt, så er det fremdeles en liten del av medlemmene på treningssentrene som benytter PT, sier hun.

Ny forskning: Denne treningen redder hjertet og vekten
Råd til valg av personlig trener, hva du kan forvente, og hvordan du får mest ut av din PT-time
Rådene er utarbeidet av Beate S. Torset, emneansvarlig for Studieprogram personlig trener ved Norges idrettshøgskole. Hun er utdannet allmennlærer og har en bachelor i Fysisk aktivitet og helse, i tillegg til en master i idrettsvitenskap fra NIH. Torset har også erfaring fra treningssenterbransjen, som instruktør og personlig trener.

«DU KLARER EN TIL!»: Siv Gunnarsen motiverer Hanna Øien til å klare en repetisjon til. Foto: Hallgeir Vågenes
Les hele
Valg av PT:

Mange av treningssentrene presenterer sine PT-er via en «profilvegg» eller på senterets nettside. Her kan du få oversikt over hvem som jobber på ditt senter. Det kan også være lurt å søke opp PT-en på sosiale medier, og se om vedkommende har en profil som du føler deg komfortabel med.
Viktigst er det å be om et uforpliktende møte, for å føle på om dere er «på nett», og om du er komfortabel sammen med vedkommende. Dette vil være viktig for et langsiktig samarbeid. På et slikt møte bør PT-en presentere seg selv kort, og stille deg noen spørsmål om hvem du er, hvor mye tid du har og når du kan trene, i tillegg til dine mål med treningen. Basert på dette bør PT-en kunne si noe om hvilke konkrete og realistiske mål dere kan jobbe mot, og presentere hvordan vedkommende kan bidra til at målene dine nås.
Det er en viktig oppgave for PT-en å heie på deg og motivere deg, og samtidig være ærlig når det gjelder hvilke mål du kan nå innenfor en gitt tidsramme. En PT bør f.eks. ikke love at du skal klare å gå ned 20 kg innen sommeren, men samtidig ikke ta fra deg alt pågangsmot.
Dette kan du forvente av PT-en:

Er interessert i det du sier, stiller fornuftige oppfølgingsspørsmål, og tar i planleggingen utgangspunkt i dine målsettinger og hva du liker eller kan tenke deg å gjøre.
Lager et individuelt tilpasset treningsopplegg til deg, basert på etablert treningslære og treningsprinsipper.
Lager en langtidsplan med innlagt progresjon når det gjelder varighet, intensitet og øvelsesutvalg for å sikre at du har en fremgang. Planen inkluderer forslag til egentrening og fysisk aktivitet som du kan legge inn i hverdagen.
PT-en stiller forberedt til hver trening, presenterer kort målet for hver økt før dere møtes eller i starten av økta, og tilbyr varierte treningsopplegg.
PT-en må klare å endre opplegget «akutt» dersom du f.eks. ikke er helt i toppform, er støl, ikke mestrer en øvelse, gir tilbakemelding om at det er noe du ikke er komfortabel med eller synes noe er for lett.
PT-en bør til en viss grad følge deg opp også mellom PT-timer, f.eks. spørre hvordan kroppen føles etter siste økt, hvordan det har gått med egentrening osv.
Slik får du mest ut av en PT-time:

Tenk gjennom hva du ønsker å oppnå, motivasjon, og hvilke endringer du selv er villig til å gjøre for å nå målene. Hvis du har bestemt deg for å bruke mer tid på trening, er det noe annet man må gjøre mindre av, hva er det?
Følge treningsplanen PT har satt opp, i hvert fall 90 prosent. Fysiske målsettinger for en periode settes med utgangspunkt i at du gjennomfører et visst antall treninger med en viss intensitet eller belastning, og sluntrer du unna, kan du ikke forvente samme fremgang.
Gi ærlige tilbakemeldinger og be om endringer dersom du ikke er helt fornøyd.
Vær ærlig på hva du har gjort mellom PT-timer, hvordan gjennomførte treninger har gått, og ev. om du har klart å gjøre kostholdsendringer man har blitt enige om.
Overhold treningsavtaler og møt presis. Dette gjelder både deg og PT-en.