Handlekurv

Finn produkter
Produkt Pris Antall
 

Viktige forbilder


Vi har snakket med treningsekspert Guri Brekke om hvor viktig foreldre er som forbilder.

— Kan man arve foreldrenes holdninger?

— Ja, man ser gjennom forskning at barna arver foreldrenes holdninger til fysisk aktivitet og forhold til matvarer.

- Hva vet vi om hvordan barn og unge motiveres når det gjelder livsstilsendringer?

— Forskning viser at barn og unge ikke motiveres til livsstilsendring fordi de har forhøyet risiko for tidlig død. Det er vel ingen som sitter med noen fasitsvar, men trolig er det nyttig å stille barna åpne spørsmål. Det kan være om hva de selv tror skal til for å endre livsstil, prøve å få dem selv til å uttale en målsetting, og se om han/hun kommer frem til noen konkrete handlinger. La dem prøve å finne aktiviteter som fører til at de mestrer og ønsker å gjenta dette. Belønn dem med ros når de er flinke til å gjøre rette valg.

- Hvordan oppmuntre til et sunt kosthold?

 Det kan være nyttig å ta med barna i butikken og lære dem å velge de sunne produktene. Vis dem nøkkelhullmerkingen og fortell om hvordan den fungerer. Vis dem varedeklarasjonen og lær dem om hvordan de skal tolke denne i forhold til sunt og dårlig fett, sukkerinnhold med mer. La dem også være med på matlagingen. Min erfaring er at barn synes det er veldig kjekt å være med å lage mat og dekke på bordet. Buffé er også ofte en slager hos barn. Smaksløkene deres påvirkes av det du serverer dem og det øker sjansen for at de velger det som smaksløkene gjenkjenner senere. Dette med kosthold kan være vanskelig for foreldre, for barn og unge er mange timer i barnehagen eller på skolen. Da er det bra om institusjonen serverer dem sunn mat og at de også får kunnskap rundt mat og helse. Forhåpentlig kommer det også noe strengere regler ovenfor reklame og plassering i butikken av usunne matvarer til barn.

Hva er det viktigste du lærer dem om fysisk aktivitet?

— Mange tenker nok at jeg må vise at jeg er fysisk aktiv gjennom å gå på trening, joggeturer eller lignende – men de fleste timer i døgnet befinner vi oss i hvile. Vi bruker ca. 60-75% av døgnet i denne tilstanden. Klarer man å øke energiuttaket på dette vil det ha større effekt enn å gå på trening eller spille fotball 30–60 minutter i løpet av dagen. Gjør gjerne begge deler, men hvis du vil lære barna noe veldig viktig i forhold til fysisk aktivitet er det å smugmosjonere.