Handlekurv

Finn produkter
Produkt Pris Antall
 

Hjemmetrening


Bak garasjeporten til familien Idland er bilene byttet ut med spinningssykler, en romaskin, skimaskin og et stort utvalg vekter. I taket er det høyttalere og på veggen en flatskjerm. Det er ingen typisk garasje. Men det er utvilsomt favorittrommet til faren i huset, Christer Idland.

Å gjøre garasjen om til et treningsrom synes han var et enkelt valg.

– Min strategi fra starten var at når vi først skulle gjøre det, skulle vi gjøre det skikkelig. Det skulle ikke bli et rom med et par vekter i en sliten garasje, men det skulle bli et rom som gir deg treningsmotivasjon.

Idland er pappa til tre barn på seks, tre, og et halvt år. Treningsgarasjen har gjort en hektisk hverdag enklere for småbarnsfamilien.

– Det er genialt å ha muligheten til å kunne trene i huset, også etter barna har lagt seg. Det har utvilsomt blitt mer trening. Garasjen er blitt et rom hele familien engasjerer seg i.

Flere fordeler
Guri Brekke er personlig trener og driver selskapet Godtrening AS. Ifølge henne viser forskning at tid, økonomi og det å bli observert under trening kommer opp som en av de vanligste grunnene til at man ikke trener i et organisert tilbud. Brekke mener et treningsrom hjemme gir flere fordeler:

Mer total treningstid i hverdagen og hyppigere treningsøkter.
Du kan trene når du vil.
Ingen ser deg.
Ingen reisetid.
Du trenger ikke å stå i kø for å bruke utstyr.
Du er ikke avhengig av et treningssenters åpningstider.
Ifølge Brekke er det er kun 30 prosent av befolkningen som er medlem på et treningssenter, til tross for at det finnes mange tilbud.

 
– Prøv trening hjemme. Kanskje det er det som skal til for at du kommer i gang eller en løsning for å redusere tidspresset.

Dette er Brekkes råd til deg som skal bygge treningsrom hjemme:
God ventilasjon er det viktigste med et treningsrom. Temperaturen bør ligge på 17–18 grader.
Velg et gulv som er egnet for løp og hopp.
Finn distraksjon i form av underholdning. Noe som tar fokuset vekk fra det fysiske arbeidet.
Du kan kjøpe medlemskap hos virtuelle treningssentre, hvor du kan få rådgivning og treningsprogrammer. Et godt treningsprogram er grunnsteinen for positiv trening og for å få resultater.
På nettet kan du finne inspirasjon, underholdning og god veiledning til å trene effektiv og trygt.
Kjøp utstyr som har kvalitet. Spesielt når det gjelder utstyr som har elektronikk som tredemøller, sykler, trappemaskiner eller lignende. Velger du kvalitet vil det kunne vare i en evighet.
Har du lite erfaring med styrketrening og vil trene alene er apparater den beste løsningen. Det er også mulig å trene med egen kroppsvekt som belastning, men effekten på styrke og muskelmassen vil være begrenset.
Kjøp brukt treningsutstyr fra leverandører og private personer. Mange treningssentre bytter ut og oppdaterer utstyr. Utstyrsleverandører tar inn det gamle utstyret, pusser det opp, og selger det igjen. Hent inn tilbud fra flere leverandører og prut på prisen. Du kan få garanti på brukt utstyr også.

Smarte løsninger
Før Christer Idland og familien gikk i gang med byggeprosjektet i garasjen, var det noen punkter som var viktige for dem å tenke på.

Ha et gulv som tåler en trøkk.
Lag smarte løsninger som tar lite plass, men som kan brukes til flere ting. Det vil alltid være litt begrenset plass hjemme, sammenlignet med et treningssenter. Da er det viktig å tenke smarte løsninger.
Hva vil vi med treningen? Kjøp utstyr basert på behov.

Trebarnsfaren mener fordelene med å ha et treningsrom i huset er mange. Det beste synes han er at barna kan delta under treningen, og at han kan spille favorittmusikken sin på høyttaleranlegget.

 
– Barna liker å bruke garasjen til lek og til å lage hinderløype. Rommet er blitt et sosialt samlingssted for hele familien, der flere familiemedlemmer kommer over for å trene.