Handlekurv

Finn produkter
Produkt Pris Antall
 

Basisball suksess


Medisinballen er et av de eldste treningsverktøyene vi har. Ifølge Reuters, ble ballene brukt av persiske brytere for nærmere 3000 år siden. Den gangen var det sekker fylt med sand, nå er de fleste ballene laget av nylon eller gummi. Medisinballene er fortsatt populære, og det finnes en rekke varianter å velge mellom.

Selskap i vekst
Det har ikke skremt Silje Blindheim (38) og Siri Linn Haugen (35) fra å satse i medisinballindustrien. De har utviklet et eget treningskonsept basert på medisinballen, kalt BasisBall.

— Medisinballen er et fantastisk verktøy som vi opplever begrenset bruk av. Derfor så vi business i det, sier Blindheim.

Siden oppstarten av selskapet i slutten av 2011, har de blitt et selskap i vekst.

— Det har vært rimelig tøft å starte fra scratch med en idé, og til tider har vi jobbet døgnet rundt. Jeg tror vi har lykkes fordi vi tør å satse og å tenke stort, sier Blindheim.

80 steder i Norge
De som skal praktisere BasisBall-konseptet må ha lisens, og siden oppstart har gründerne fra Bergen og Lyngdal holdt 300 kurs. Nå er det sertifiserte trenere på ca 80 steder i Norge, og konseptet finnes på treningssenterkjeder som Stamina, Sprek og Blid, Spenst, Aktiv Trening og Nr1 Fitness. Flere studentidrettslag, idrettslag og skoler har også tatt det i bruk.

— BasisBall er satt sammen av enkle basisøvelser der alle skal kunne finne sitt nivå. Det er ingen koreografi, kun øvelser som kan gjennomføres på flere nivå i samme gruppe. Man får trent utholdenhet, styrke, balanse, stabilitet og mobilitet, sier Blindheim.

Parallellt jobber de med privatmarkedet, så folk kan kjøpe baller og trene hjemme. De lanserer også snart en egen app.

Basistrening
Men det har ikke bare vært enkelt.

 — Det er tungt å selge inn nye konsepter, og det er en bransje uten mye kapital. Det tyngste for oss har vært å jobbe med markedsføring, branding og salg. Det er ikke der vi har vår kompetanse, sier Blindheim.

Hun har en master i basistrening og jobber som basistrener for Olympiatoppen. Haugen har en bachelor i idrett og driver et treningssenter i Stryn. Begge har jobbet som idrettslærere.

For dem var det helt naturlig å satse på basistrening.

— I dag er det mange grunnleggende bevegelsesmønstre som blir glemt når man trener. Det er synd, for man vet at disse er veldig viktig for å få en optimal funksjonell kropp, sier Blindheim.

Positiv utvikling
Guri Brekke har testet ut BasisBall. Hun har hovedfag i fysisk aktivitet og helse og er foredragsholder, skribent og blogger for Godtrening AS.

— Treningseffekten av denne timen er lik det annen kondisjonstrening gir. Inaktive vil kunne få noe effekt i form av styrkeøkning og endring i muskelmasse. Men ved siden av gruppetimer som BasisBall, vil jeg anbefale både inaktive og aktive personer om å trene styrketrening som endrer muskelmasse og styrke, sier Brekke.

Hun synes det er positivt at de norske gründerne ser ut til å lykkes med sitt konsept.

— Treningsbransjen har hatt en tendens til å se til utlandet når det gjelder treningstrender og produkter. Det er kjekt å høre at de nå tar inn norske produkter, sier Brekke.

I Norge og internasjonalt er enkel og effekt trening i vinden, eksempelvis trening med egen kroppsvekt og med enkle hjelpemidler. Men dette kan endre seg raskt, mener Brekke.

— Treningstrender og deres produkter har en tendens til å komme og gå, så det gjelder vel for dem å etablere seg så raskt som mulig i et større marked enn dette lille landet, mener treningseksperten.

Vil lykkes internasjonalt
I mars var gründerne Blindheim og Haugen i New York. De var en av 12 bedrifter som var plukket ut av Innovasjon Norge til å delta på Global Entrepreneurial Marketing-programmet (GEM). Innovasjon Norge kan ikke uttale seg om potensialet i enkeltbedrifter, men sier dette om de utvalgte bedriftene:

— Vi ser både på produktidé, potensial og folkene bak ideene når vi velger ut deltakere i disse programmene, sier Helen Gjester.

Hun er spesialrådgiver og ansvarlig for de globale kompetanseprogrammene som Innovasjon Norge arrangerer.

— Vi vet at bedrifter som framover skal lykkes allerede i en tidlig fase, må tenke internasjonalisering. Global Entrepreneurial Marketing (GEM) i New York er et program der vi nettopp har som mål å la oppstartsbedrifter få møte og bli kjent med hva som kreves av en bedrift som vil satse internasjonalt, sier Gjester.

Blindheim og Haugen mener de har alle forutsetninger for å lykkes internasjonalt.

— Men det krever mye og vi er opptatt av å skynde oss langsomt, sier Blindheim.