Handlekurv

Finn produkter
Produkt Pris Antall
 

Gravid og trening


Kun uker før termin driver den amerikanske crossfit-utøveren Lea-Ann Ellison (35) fortsatt med tung vektløfting.

For meg personlig er ikke dette spesielt hard trening. Det som er ekstremt for noen kan være vanlig trening for andre. Jeg synes det er viktig å fortsette å trene slik det føles naturlig og komfortabelt for de forskjellige. Om det er gåturer, svømming eller olympisk løfting, sier Ellison til Sprek.

- Bildene var ment for meg og familien
Bildene hun blant annet har publisert på sin offentlige Facebook-side går verden rundt og har satt sinnet i kok hos flere.

En har skrevet at "Dette er en god måte for deg å miste barnet på" en annen skriver at "Dette er kvalmende, og jeg håper at andre gravide rundt i verden ikke gjør som deg. Jeg er en crossfit-entusiast, men jeg anbefaler ikke dette i det hele tatt. Leger har alltid anbefalt at man ikke skal løfte tungt under svangerskapet fordi du kan skade morkaken, forårsake stor skade, for tidlig fødsel og abortere. Å poste dette bildet slik at mennesker over hele verden kan se det sender en beskjed om at det er ok, og det er det ikke."— Jeg har egentlig ikke noe å si til dem som kommer med negative kommentarer. Jeg føler at deres ignoranse er noe de må finne ut av selv, og det angår på sett og vis ikke meg, sier 35-åringen.

— Bildene var dessuten ment for meg selv og familien slik at vi kan se tilbake på hvor jeg var i livet under graviditeten. Det var ikke i mine planer at hele verden skulle se dem, ler hun.

Håper å inspirere
Bildene har skapt en storm av henvendelser, og flere velger å støtte den spreke kvinnen. De forsvarer henne ovenfor kritikerne, og en sier at det er bedre at vordende mødre trener enn at de henger på McDonalds.

Selv skriver hun: "Dette er fantastisk. En sunn og sterk mamma gir en sunn og sterk baby."

Hun sier til Sprek at hun er glad for at det meste av tilbakemeldingene hun får har vært positive.

Jeg håper jeg kan inspirere andre gravide til å være sterke og sunne gjennom deres svangerskap. Vi er ikke svake skapninger som skal sitte og gjøre ingenting. Vi er kvinner som kan føde. Det krever styrke.- Når er terminen din?

— Jeg har termin om en uke. Jeg håper at lille baby Skylar kommer like etter det.

Riktig å trene med bar mage
Spreks treningsekspert Guri Brekke sier at det er svært viktig at gravide trener styrke, men at de da først og fremst prioritere øvelser på overkropp (rygg, bryst og armer) og bekkenbunn.

— Det er bare positivt å trene bein også, men magen setter etter hvert noen begrensninger for hvilke øvelser man kan gjøre. Maksimal styrketrening er ikke anbefalt og man bør ikke gjøre øvelser som krever forholdsvis stort buktrykk. Derfor kan man med fordel heller gjøre beintrening i apparater som krever et lavere buktrykk enn ved frivekter, sier Brekke.

Vi har latt henne se på bildene av Ellison.

Ut i fra bildene ser det ut til at hun har en vektstang som veier fra 5-10 kg og vektskiver som er 10 eller 15 kg på hver side. Det ser ut til at hun har god grunnfysikk og erfaring med styrketrening, sier hun.- Ellison trener i tillegg med bar mage og det er helt rett i forhold til å gi god ventilering for fosteret. Tilstrekkelig tilførsel av væske er også viktig.

Brekke påpeker også at ikke all kritikken hun har fått er rett.

- Det er ikke korrekt at denne form for trening fører til at man kan miste barnet eller abortere som noen har kritisert henne for. Men det er en kontraindikasjon for trening om man tidligere har hatt spontanaborter eller flere fostre, sier eksperten.

Flere fordeler med et aktivt svangerskap

Guri Brekke viser til flere dokumenterte fordeler når det gjelder trening under svangerskap:

  • Et redskap for å regulere vekt hos mor og barn
  • Kan behandle og gi beskyttelse mot svangerskapsdiabetes
  • Økt selvbilde og følelse av velvære
  • Redusert prevalens av svangerskapsdepresjon
  • Lettere fødsler og flere vaginale fødsler
  • Kortere aktiv forløsningstid 40 min versus 45 min
  • Færre har aktiv forløsningstid >60 min 23% versus 38%
  •  
  • Brekke anbefaler dette styrketreningsprogrammet for gravide:
  • 7-8 øvelser for viktige muskler.
  • Øk antall repetisjoner fremfor antall kg i løftene.
  • 8-12 repetisjoner i 2-3 seier.